Dr. Ing. Čeněk
Adamec (1916-1997)
Budoucí badatelé o
dějinách českého zdravotnictví budou charakterizovat naši dobu
asi takto:
„Byla to doba, kdy
pronikalo učení, že chorobám je lépe předcházet než je léčit,
že člověk a jeho prostředí tvoří celek a že celek tvoří
také lidský organismus. Lidé žili o více než 30 let déle než
lidé sto let předtím. Kojenecká úmrtnost rychle klesala a
blížila se nejnižším číslům známým v tehdejším světě.
Podobně klesala úmrtnost rodiček, úmrtnost na tuberkulózu, na
záškrt a na jiné infekční choroby. Úspěšně se prováděly
operace oka, srdce, plic, mozku a jiných orgánů. Lékařům se
dařil boj proti bolesti i proti bolestem porodním. Léčba pomocí
sulfonamidů a antibiotik byla obecně známa. Většina lékařů té
doby nikdy neviděla na vlastní oči mor ani neštovice, protože
tyto nemoci z Čech již dávno zmizely. Byla to však doba, kdy
některé zdravotnické problémy zůstávaly nevyřešeny. Také ve
zdravotnickém uvědomění některých obyvatel byly značné
mezery. Přežívaly některé pověry a jistému počtu „zázračných“
léčitelů se stále ještě dařilo využívat lidské
důvěřivosti.“
Možná, že naši
potomci najdou různé záznamy a podklady, z nichž se jim podaří
zrekonstruovat život některého ze současných zázračných
léčitelů. Snad se jim to podaří přesněji a úplněji, než se
to daří nám u Mistra Severina ze 14. století. Snad si vybere
budoucí badatel o dějinách českého zdravotnictví postavu
Jaroslava Cyrílka a ukáže na ní – v kapitole o pověrách a
předsudcích – jak úporně se udržovaly ještě ve 20. století
přežitky předchozích věků.
Jaroslav Cyrílek se
narodil asi v devadesátých letech minulého století a pocházel ze
zahradnické rodiny. S Jarouškem měli jeho rodiče dost starostí.
Pětka nebyla na jeho vysvědčení žádnou vzácností a také
známky z chování nosil špatné. Proto přestal chodit do školy
den poté, co dosáhl 14 let. Ani druhý ročník měšťanské školy
nedokončil a šel k otci do učení. Nu, řekněme, byly tehdy jiné
poměry než dnes; otec měl chlapce doma, přidržel jej k řemeslu
a šlo to jistě dobře. - Ano, bývalo to tak v mnoha rodinách, ale
u Cyrílků ne. Jaroslav – jak vypravují ti, kteří ho v tehdy
znali – nežil s rodiči v dobrém, zlé výstupy prý v rodině
bývaly. Nakonec byli staří rádi, když uběhla povinná učební
doba, a hned syna poslali na zkušenou s nadějí a v dobré víře,
že se změní, že „svět ho naučí“.
A vidíte, „naučil“.
- Ale ne vážit si matky a otce a držet se poctivé práce, jak si
to představovali jeho rodiče.
Jádro jeho povahy
bylo zcela jiné. Dva charakteristické rysy projevoval mladý
Cyrílek v té době nejvýrazněji: Neměl rád práci, ale měl rád
peníze. A jakými cestami tyhle dvě lásky mladého člověka
vodívají, je na bíledni. Jsou také pamětníci tohoto Cyrílkova
poněkud pohnutého životního období, i velmi nechvalný článek
ve starých novinách můžete nalézt. A právě v tomhle období
odkryl Cyrílek útloučké seménko své dnešní kariéry.
Byla to žena –
stará vesnická kořenářka. Chodilo k ní hodně lidí s
rozmanitými neduhy a ona jim prodávala bylinky. Byliny – Peníze!
Jako blesk prolétla tato dvě slova Cyrílkovi hlavou – a utkvěla
tam. Jen ta dvě slova. Nic z té lásky, péče a starostlivosti
skutečného zahradníka o rostlinku. Nic – jen peníze.
Navštívil
kořenářku a seznámil se s ní. Babka ukázala podnikavému
mladíkovi jakýsi herbář. A ať je tvrzení Jaroslavových
součastníků o tom, že herbář změnil vlastníka, pravdou nebo
ne, jisté je, že to byla jediná kniha, kterou Jaroslav Cyrílek
přečetl pozorně a až do konce. Tato kniha mu pootevřela brány k
bohatství, přivedla jej na cestu zázračného léčitele.
Cyrílek žije dále
v různých místech, většinou ve středních a severních Čechách.
První světová válka ho zanesla i do Polska, ale jen na nedlouho,
protože je pro jakýs neduh zproštěn vojenské služby.
Po válce nacházíme
Cyrílka jaksi usazenějšího. Zahradničí dále, ale stále více
se specializuje na prodej léčivých bylin. Provozní kapitál
získává sňatkem, avšak manželství brzy končí rozchodem.
Cyrílek nemá v manželství větší štěstí než Mistr Severin.
Cyrílek si získá
živnost bylinkáře a honosí se od té doby titulem „úředně
zkoušeného znalce léčivých bylin“. Rozhlašuje, že pozná
každou nemoc pouhým pohledem na lahvičku moči. O herbáři, který
mu pomohl k zázračným vědomostem, mlčí. Zato se však dovolává
jakéhosi zjevení, které ho navštívilo ve snu a přikázalo mu,
aby šel léčit. Nadzemské bytosti rozmlouvaly tedy nejen s F. G.
Borrim a Jihnem Casem, ale i s Jaroslavem Cyrílkem.
K Cyrílkovi
přichází stále více lidí. Zprvu jednotlivci, pak desítky
denně, potom překračuje denní počet lidí hledajících u něho
záchranu stovku. Tím Cyrílek předstihuje i slavného švýcarského
Schüppacha. Ročně přicházejí desetitisícové zástupy, které
vytvoří během tří desetiletí armádu asi 3 milionů zákazníků.
Cyrílek sám říká, že pět milionů. V dobách úspěchů však
smůla Cyrílka neopouští. Dostává se – podobně jako ve svých
mladých letech – občas do rozporu se světskou mocí, která
nejeví vždy dostatečné pochopení pro jeho počínání. To jsou
však jen malé přestávky na cestě za věhlasem a bohatstvím.
Cyrílkovi se plní ideál nepracovat a mít hodně peněz. Všechna
jeho práce záleží v prohlížení lahviček s močí. Vyslovuje
ovšem zázračné diagnosy jako: spečení mozkové blány s kostí,
zápal levého článku vaječníku, houba, písek a jiné. Nákup
bylin (pěstování se už nevyplácí) obstarává cestující
agent, o plnění sáčků a inkaso peněz se starají zřízenci.
Občas pošle do ústředního skladu léčivých rostlin objednávku
in bianco asi tohoto smyslu: „Pošlete nějaké byliny, tunu nebo
dvě. Pošlete, co máte...“ Žasnout lidé v ústředním skladu a
pošlou, co mají. Ročně pošlou třicet čtyřicet tun.
Ženy hrají v jeho
životě úlohu velmi nejasnou. Cyrílek se stává nepřítelem žen,
sprostě nadává zejména mladým ženám, které přicházejí do
jeho ordinace a div, že některé nedá „pěstiu po lícu“. A
přece se jedna zasloužila o jeho slávu a bohatství víc než
kdokoliv jiný. Je to paní, říkejme jí třeba Anna Vodáčková z
Prahy. Ta vypráví lidem podivuhodné zvěsti o Jaroslavu Cyrílkovi:
Má zlaté srdce, má tajemné schopnosti jasnozření, zná záhady
léčení a rozpoznávání nemocí. Velká nemocnice Bulovka se prý
bez jeho pomoci neobejde. Denně mu odtud posílají košíky plné
lahviček, aby Cyrílek stanovil diagnosu. V sobotu Cyrílek
neordinuje, protože jezdí školit lékaře, a na Bulovku volají
Cyrílka často k osobním konsultacím.
Vodáčková nosí
lahvičky, vybírá peníze, šíří reklamu. Její služby jsou
neocenitelné a velmi přispěla ke slávě Mistra Jaroslava.
Objeví-li se Vodáčková v Cyrílkově oficíně v bílém plášti
a prohodí-li před čekajícími jakoby mimochodem, že přichází
z Bulovky, prokazuje mu tím službu, kterou dovede ocenit jen on
sám.
Pražané, kteří
nemají čas dojíždět do Cyrílkova sídla, přicházejí k
Vodáčkové v domnění, že ona je předloží Mistrovi a že od
něho přinese diagnosy i byliny. Vodáčková však cpe pytlíky
sama, inkasuje a dělí se s šéfem o tučné zisky. Vždyť ani
Mistr Severin neměl námitky, jestliže si jeho slouha přivydělával
za jeho zády.
Zástupové
přicházejí. Cyrílek bohatne. Staví si vilu, stěhuje se, staví
si jinou, větší vilu. Najímá zahradníka, zřízence, kuchaře,
pomocníky, kupuje auto americké značky (kam se poděla ekvipáž
rytíře Taylora nebo ekvipáž Eisenbarthova), najímá šoféra.
Nákladní auta dovážejí objednané byliny, zřízenci je cpou do
pytlů a expedují. Docházejí dopisy a lahvičky z dalekých okresů
a krajů. Je tedy třeba racionalisovat provoz. Cyrílek si objednává
leták s předtištěnými léčebnými postupy. V něm po pohledu na
moč zatrhne jen to, co se hodí, připíše jedno slovo nebo dvě.
Námezdní síly si návod přečtou a vydají sáčky, přijímají
peníze. Vše musí jít jako na drátku, aby obrat byl co
nejrychlejší. Cyrílek se nemůže zdržovat. Víc než minutu
nemůže zákazníkovi věnovat. Pohlédne na lahvičku a už v
receptu podtrhuje příslušné pokyny, už zřízenci podávají s
pultu balíčky, inkasují peníze. Mezitím Cyrílek zmáčkne
knoflík, zazvoní zvonek a z čekárny vstupuje další zákazník.
Odbytý pacient si pak může v klidu přečíst, co mu Mistr
doporučuje v předtištěném receptu. Doví se například, že má
pít odvar připravený z pytlíku Kn2, že si má večer sedat do
lavoru naplněného odvarem z pytlíku Cr3, že si má sypat pod oční
klapky cukr, že má jíst skořápky z vajec a tak podobně. Sečtělý
pacient může postřehnout pokrok od dob Mistra Severina; tento řiť
mastí obléval, kdežto Cyrílek důkladněji nařizuje „řiť
uvnitř i kol mastí vymazávat“.
Cyrílek se stává
slavným. O popularitu je však třeba neustále pečovat. Dává v
zahradě zbudovat kapli, aby se říkalo, že Cyrílek je svatý
člověk. Jinde v zahradě dá postavit velkou sochu v podobě
zjevení, které ho navštívilo v mládí a přikázalo mu, aby šel
léčit. Socha připomíná lidem, že Cyrílek jen plní příkazy
ze záhrobí. Na zahradě Cyrílek vztyčuje vlajkový stožár
ozdobený na samém vrcholku iniciálami J. C. Ve své čekárně
dává přednášet oslavné básně na sebe samého.
Přichází rok 1939
a nacisté. Co se stane teď? Cyrílkovi se nemůže stát nic: ba
ani skvělá prosperita jeho živnosti neutrpí. Tak zázračný je
tenhle léčitel, tak pružná je jeho moudrost, že i v této době,
s tehdejšími mocipány dobře vyjde. Je ovšem zapotřebí určitého
přizpůsobení jako je hákový kříž na osobním autu a tak
podobně. Jinak to při podnikání nejde, má-li člověk obstát.
Nebo přece to není
se zázraky jisté? To napadá Cyrílkovi o celých šest let
později, po vyhnání okupantů. Cyrílek je tehdy nesvůj. A jeho
advokát má hodně práce. Cyrílkovi věrní pomáhají.
Přimlouvají se za něho, posílají dopisy, píší petice. Cyrílek
i tentokrát vyjde z nesnází šťastně, jen klientelu je třeba
obnovit.
S elastičností již
osvědčenou zakormidluje po proudu, směr změněn o 180 stupňů a
reklama je vedena pokrokově. V novém vydání tištěného receptu
škrtá Cyrílek slova: „Nic těžkého pracovat“.
Cyrílek daruje
peněžní dar hasičům, kteří si budují novou zbrojnici. Jejich
děkovný dopis a fotografii zbrojnice dá vyvěsit ve své čekárně
mezi dopisy a fotografie lidí, kteří děkují za zachránění
života. Cyrílek se projevuje jako dobrodinec lidstva: věnuje dar
nemocnici, škole, místní skupině Červeného kříže.
Cyrílek si dá
pořídit snímek, jak prodlévá ve své zahradě mezi květinami,
jak se baví ve společnosti vepříka. Obrázky dá rozmnožit,
podepíše a s poznámkami „mezi svými alpinkami“ nebo „z naší
zvířeny“ je rozesílá jako korespondenční lístky. Rozesílá
svou fotografii, jak dlí na modlitbách před svou soukromou kaplí.
(Cyrílek se stará o svatostánky podobně jako jeho předchůdce
Tommaso Rangone v Benátkách.)
Slaví své šedesáté
narozeniny. Uspořádá velkolepou veselici. Shromáždí stovku lidí
kolem pahorku, na němž dal vybudovat kamennou podobu zjevení z
mládí. Stoupne si uprostřed davu pod žehnající sochu a dá se
vyfotografovat. Obraz tohoto jakoby biblického výjevu rozesílá se
svým podpisem daleko široko. Jako by věděl, že podobizny a
letáky prokazovaly i jeho dávným předchůdcům platné služby.
Mezi reklamními
fotografiemi pořizovanými zpravidla na zahradě bychom marně
hledali snímek Cyrílka, jak rozděluje práci svým pacientům,
kteří si přišli odpracovat na jeho zahradě brigádu. Takto si
mohl každý ještě nedávno zajistit, že bude v ordinaci přijat
přednostně před ostatními a že mu bude věnována zvláštní
pozornost.
Cyrílek vzpomíná
na své mládí a na své rodiče. Vynoří se i vzpomínka na
neshody s matkou. Kdosi z pamětníků mu připomene, jak ji chtěl
jednou zastřelit. Cyrílek tuší nebezpečí. O svatém muži
Cyrílkovi se nesmí nic takového rozšiřovat. Rychle se prohlásí
za vděčného a milujícího syna. Získá povolení k převozu
ostatků své matky do Prahy na Olšany, vystrojí velkolepou oslavu
při posvěcení nového pomníku, dá se fotografovat v truchlící
póze. Fotografii rozesílá své klientele. Budou říkat: Je to
hodný a vděčný a své matky vzpomínající syn.
Doví se, že v
zámoří ochuravěl mocnář. Pošle několik balíčků koření na
vyslanectví s poníženým dopisem. Vyslanectví potvrdí dvěma
řádky příjem koření. To Cyrílkovi stačí. To je voda na jeho
mlýn. Vypravuje lidem, jak léčil zámořského mocnáře; jak
dostal od něho děkovný vzkaz; jak si kurýři zámořského
mocnáře podávali v Cyrílkových dveřích ruce. Mocnář zemřel
– ale jen proto, že měl víc dbát Cyrílkových rad.
Cyrílek nenávidí
lékaře. Prohlašuje, že většina z nich nerozumí ani kočce. A
ty, kteří něčemu rozumějí, ty strčí on do kapsy. Víme přece,
že z Bulovky pošlou pro Cyrílka, když si nevědí rady. Vždyť i
univerzitní profesor se k němu uchýlil a stal se odběratelem
Cyrílkových zázračných kapek! To všechno opakuje Jaroslav
Cyrílek opět a opět, hlásá do světa paní Vodáčková. Mnoho
lidí uvěří a nabubřelá pověst se šíří a udržuje po celá
léta a desetiletí.
Cyrílek už
překročil šedesátku, jeho životní běh spěje ke konci. On však
chce po sobě zanechat věčnou památku. Je pravda – mohutný
pomník na Olšanech bude hlásat budoucím generacím jeho dobrotu a
slávu. Doufá, že jeho památka bude oslavena i v museu, které
poctil svým mecenášstvím. Avšak to nestačí. O Cyrílkovi se
musí psát v knihách. Jak tohle zařídit? Za značně okrouhlou
částku získá Cyrílek životopisce. Poskytne mu několik
rozhovorů a dá základní směrnice, jakými barvami má být v
životopise vylíčen – především jako dobrodinec lidstva, jako
pronásledovaný mučedník, jako zázračný muž. Životopis je
napsán – a čeká a čeká na svého nakladatele. Nevíte o někom,
kdo by pochopil, finančně zhodnotil slávu velikého muže?
Avšak ani životopis
Cyrílkovi nestačí. Dostává přece tolik dopisů od vděčných
pacientů. Už jich má velký balík. I ty musí být literárně
zpracovány, opatřeny komentářem a uveřejněny. Získá jiného
autora, předá balík a udělí směrnice. Budoucí generace se doví
o tom, jak si lid Cyrílka vážil. Mezitím šťastně překonány
překážky. Rozhlasový komentátor projevil podiv nad tím, jak
Cyrílek platí tak málo daní. Cyrílek bez rozmýšlení zvýší
daňové přiznání na dvojnásobek.
Za Cyrílkem se
vypraví zvídavý návštěvník. Chce vědět, zda se dosud dějí
zázraky a zda je pravda to, co se vypráví. Dostane o sídle v
Orštýně přesné zprávy v Ústřední informační kanceláři.
Vida! Cyrílek je v padesátých letech dvacátého století známější
než kterýkoli lékař univerzitní profesor. Nedivme se, on je jen
jeden a jedinečný, jako byl například baron Prášil. A tak tedy
zvídavý člověk jede autobusem do Orštýna.
„K Cyrílkovi?
Čtyři osmdesát,“ praví průvodčí a podává jízdenku. Na
silnici u rozcestí se vyrojí cestující z autobusu na silnici.
Dají se do běhu po cestě vyznačené stovkami lahviček poházených
po příkopech. Chtějí získat ve frontě dobré pořadí a nízké
pořadové číslo. Návštěvník zůstává pozadu a přichází na
řadu jako čtyřicátý šestý. Ale nic není prohráno. Je možno
zajít do vesnice k jisté paní, která se zabývá prodejem nízkých
pořadových čísel. Návštěvník se rozhodne, že počká. Přečte
si vývěsku: „Nemluvte zbytečně a chovejte se důstojně ne
přede mnou ale před mou prací. Berte ohled na mé stáří,
vyčerpávající práci a na moji celoživotní oběť pro ubohé
trpící lidi“. Pak se odevzdává do péče Mistrova famulusa
Pustrpalka. Ten vypráví o podivuhodných činech Jaroslava Cyrílka.
Zde jsou ukázky historek, které zvídavý návštěvník uslyšel v
Cyrílkově čekárně:
První:
Přijde k Cyrílkovi
žena s lahvičkou moči svého muže. Cyrílek zočí lahvičku a
praví: „Mrtvé neléčím.“ – „Jakpak to?“ – dí žena a
jde se telefonem otázat manžela, zda žije. A doví se, že právě
umřel.
Druhá:
Pan farář pošle
kuchařku k Cyrílkovi s lahvičkou. Kuchařka lahvičku po cestě
rozbije. Vracet se nechce. I naplní sama jinou lahvičku. Cyrílek
zhlédne lahvičku a dí: „Řekněte panu faráři, že je ve
třetím měsíci těhotenství“.
Třetí:
V Cyrílkově
čekárně se ztratí peněženka. Postižená spustí nářek.
Cyrílek vykoukne ze své svatyně, probodne jednoho z davu svým
zrakem a praví: „Vrať jí tu peněženku, zlosyne“. A zlosyn
peněženku vrátí.
Podobných historek
by vyslechl zvídavý muž ještě mnoho, ale tu po dvou hodinách
čekání ve dvou čekárnách zazní hlas zvonku. Je to znamení,
aby vstoupil do ordinace a předložil lahvičku. „Máte dědičné
příznaky na rakovinu,“ praví Cyrílek a už dostává návštěvník
recept a ocitá se u pultu, dostává dva balíčky, zaplatí a je
venku za padesát vteřin. Je vyzván druhým pomocníkem – Rubínem
– aby odevzdal lahvičku a zaplatí za její odklizení. A vydává
se na zpáteční cestu společně s těmi, kteří nakoupili balíčků
pro příbuzné a do zásoby jako pacienti Simplicissimovi. Míjí
dřevěnou budku zbudovanou pro pohodlí těch, kteří si nechali
naplnění lahvičky na poslední chvíli, i těch, kteří si
přinesli moč v lahvičce příliš velké, příliš malé nebo z
barevného skla a kteří si proto musili koupit novou lahvičku
předepsaných vlastností od Rubína. Zamíří k zastávce
autobusů.
Zvídavý návštěvník
není zcela spokojen. Napíše Mistrovi, že by mu byl vděčen za
interview. Nechce se při psaní knížky o lidovém léčitelství
omezit jen na to, co slyšel, na zkušenosti 50 vteřin. Chce vidět
a slyšet Mistra. Cyrílek odpovídá, že nechce být slavný, ale
že zvídavého návštěvníka přijme.
A přijal. Po dvě
hodiny vyprávěl, nezadržitelně jako lavina, o svém mučednictví,
o svém utrpení a sebeobětování, o svých službách trpícímu
lidstvu.
„Nabízejí mi
sanatorium, čestné občanství, bustu mi chtějí na ministerstvu
postavit. Ministr si mě hluboce váží. Doktorský titul mně
slibují. Ale já světskou slávu odmítám. Nejšťastnější jsem
při zalévání kytiček. Jen trpícím chci pomáhat. (Cyrílek se
rozpláče.) Ale svět mi není vděčný. Pronásledují mne. Ty
ženské! Jak se venku objevím, hned na mne sahají. To já nemám
rád. Kdyby mne jen nechaly! Chci jen jiným pomáhat a skromně žít.
Obětuji se pro chudý lid. Podívejte se, co mně posílají,
všechny ty obrazy jsem dostal od vděčných pacientů. Kde jsem
nabyl zázračné moci? Sám nevím, jak mohu číst osudy. Ale čtu
je. Hned vidím, kdo bude žít a kdo zemře. Dnes jsem odsoudil k
smrti sedm lidí. Jednomu jsem řekl, že vydrží do vánoc… Že
jim uškodím? Vždyť já jim musím říci, co o nich vím. Máte
lahvičku? Dejte ji sem. Máte posunuté srdce o dva centimetry.“
Za čtrnáct dnů od
první návštěvy se tedy rakovina změnila v posunutí srdce,
jakoby šlehnutím kouzelného proutku.
To je krátký výtah
z dvouhodinové zpovědi zázračného léčitele. Lež se střídala
s polopravdou, chvástání se vzlykotem, lichocení se zastřenou
vyhrůžkou a varováním.
Zvídavý muž se
vrací domů. Později se ještě přesvědčí, že Jaroslav
Cyrílek, zázračný diagnostik, nerozezná v lahvičce lidskou moč
od zvířecí, že ani nepozná zředěný ocet. Najde řadu lidí,
kteří, ačkoliv byli Cyrílkem „odsouzeni k smrti“, přežili.
Seznámí se s případy jiných lidí, kteří Cyrílkovo léčení
nepřežili. Čte o chlapci, kterého chtěl tento úředně zkoušený
znalec vyléčit z mozkového nádoru. Pitva prozradila, že tento
chlapec zemřel zbytečně. Zbytečně umírá jiný chlapec, jehož
chtěl Cyrílek vyléčit z těžké ledvinové choroby. V bezvědomí
je dopravena do nemocnice nemocná s cukrovkou, která zaměnila
řádnou lékařskou péči za Cyrílkovy čaje.
Zvídavý muž se
potřetí vrací k Cyrílkovi a přináší patnáct lahviček od
nemocných s chorobami přesně zjištěnými. Hádej, Cyrílku! Ale
Cyrílek odmítne a začíná být hrubý. Zvídavec se přesvědčí,
že Cyrílek, který opovrhuje lékaři, se třikrát léčil ve
zdravotnických zařízeních (mimo jiné též hemoroidy, na které
pro jiné má a úspěšně prodává zázračné masti) a že jeho
zaměstnanci, onemocní-li, uchylují se vždy do nejbližšího
střediska. Přesvědčí se, že nic není pravda na Cyrílkově
vyprávění o bustě, čestném občanství, o slíbeném sanatoriu,
o doktorském titulu. Obrazy na stěnách jeho bytu nejsou dary, ale
nákupy z prodejny v Perlové ulici v Praze.
Zvídavý muž vidí,
že neobjevil nic nového: naprostou neznalost lékařství,
ziskuchtivost, klam a podvádění důvěřivců, vše umně
zastírané i božským posvěcením i na odiv stavěnou
lidumilností.
Vždyť toto vše už
známe, s tím vším jsme se setkali u Mista Severina, u Cagliostra
a u všech dalších šarlatánů.
Způsoby jsou sice
zmodernisovány, ale míra drzosti, s níž tento šarlatán
podceňuje své současníky, je stejná, ba ještě větší než u
rytíře Taylora nebo Grahama.
Kapitola z knihy
Čeněk Adamec (1959): Šarlatáni včera a dnes.
Abych předešel omylu, raději do doplním. Jaroslav Cyrílek je smyšlená osoba, jeho předobrazem byl velmi pravděpodobně Jan Mikolášek (1887-1973).
OdpovědětVymazat